Cold is the water - ma aug 02, 2021 6:37 pm
Hayley Archer
Breeder
| Hij kon zich heel trots voelen als hij in z’n Ranger uniform rondliep. Het is mooi om te kunnen doen wat je betekenisvol vindt. Vandaag had hij Jan bij zich. De Tyrogue was toe aan wat tijd samen met Adam. Ze moesten toch immers een band krijgen. Ineens begon Jan te rennen. “Wat is er?” Vroeg Adam terwijl hij maar mee begon te rennen. Jan tilde een rugzak op. “Oh.” Adam keek om zich heen. Niks. Ja, een paar bewegingen hier en daar natuurlijk, maar niks bijzonders. “Die moeten we terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar. Goed gezien Jan.” De pokémon deed een achterwaartse salto. Daar had hij op geoefend. Het was op dat moment dat ze iemand heel hard om hulp hoorden roepen. Ze hadden het geluid gevolgd en zagen een meisje op een tak in het water van de rivier, en een kleine blauwe pokémon bij haar. Het zag er allemaal niet al te best uit. “Geen zorgen!” Riep Adam. Jan was aan het springen. Niet zozeer omdat hij het leuk vond, maar omdat hij van de adrenaline niet wist wat hij moest doen. Adam rolde ondertussen een touw uit zijn tas. Als de stroming niet zo sterk was geweest had hij Pien laten helpen. De Popplio kon goed zwemmen, maar dit was een té groot risico vond hij. Hij was hier om te helpen, niet om anderen in gevaar te brengen. Hij liep naar de oever toe en wierp het touw. “Hier pak vast!” Hij maakte een beweging met zijn hoofd om duidelijk te maken dat Jan naar hem toe moest komen. “Help me mee het touw vast te houden.” Daarna richtte hij zich weer op het meisje. “Pak het touw vast en het water zal je vanzelf naar de oever trekken!” Uit eigen initiatief kwam Pien uit haar pokéball. “Huh?” En ze ging wat verder stroomafwaarts bij de oever staan. Adam knikte. Goed, als ze er graag bij wilde zijn voor de zekerheid, dan mocht dat. Hij kon dat soort moedig initiatief niet afkeuren. |
| Mislukt. Helaas. Okay, op een andere manier dan misschien. Het water was misschien te intens. Adam liet nu ook Barry en Job uit hun pokéball. “Okay iedereen. Houd dit einde van het touw stevig vast. Ik ga erin.” Hij bond het touw stevig om zijn middel. “Ik kom je halen!” Riep hij het meisje toe. Hij nam een flinke aanloop, en sprong toen in het water. Met een paar slagen positioneerde hij zich zo dat hij ongeveer haar richting op geduwd werd door het water. Hij opende zijn armen. Pfwuh. Hij proestte wat water uit. Jemig wat koud. “Grijp. Pfwuh. Me. Pffrt. Vast.” Zij hij toen hij op haar af kwam. De vier kleine pokémon hielden ondertussen het touw stevig vast. Nu dat Jan erbij was hadden ze wat meer fysieke kracht in hun team. Maar ze moesten nog altijd alle energie gebruiken die ze hadden om dit voor mekaar te kunnen krijgen. Adam probeerde niet direct tegen haar aan te botsen. Maar lichtelijk aan haar zijkant aan te komen. Het zou niet handig zijn om een crash te veroorzaken. |
| Hebbes. Nouja, zij had Adam beet. Hij legde één arm om haar heen en met de ander probeerde hij te sturen nu hij weer terug naar de kant ging. Maar erg veel controle had hij niet. “Trekken!” Vermoeiend. Als het kon waren zijn spieren nu aan het gillen van de pijn. De pokémon aan de kant, nu versterkt door een extra pokémon, begonnen te trekken met alle macht die ze hadden. Al vrij snel werd het touw strak getrokken! Het water trok natuurlijk de andere kant op. Jan, die achteraan stond, probeerde zo goed hij kon op zijn plek te staan. Maar hij werd toch meegetrokken. Hij wist zich staande te houden, maar hij was geen match voor twee mensen in het water die werden meegetrokken met de stroming. Dit zou heel anders zijn geweest als hij niet vier anderen had gehad om te helpen. Door het strakgetrokken touw, was het echter wel zo dat Adam en het meisje langzaam op natuurlijke wijze richting te kant bewogen. Ondertussen probeerden de pokémon langzaam de afstand tussen hun en het andere einde van het touw te verkleinen. Stukje bij beetje kwamen ze dichter en dichter bij Adam en het meisje. Die nu ook stukje bij beetje dichter bij de kant kwamen. Tot Adam zijn hand op de kant legde. Maar hij had geen kracht om zich op de kant te trekken. Hij was op. Zoveer weerstand bieden tegen de natuur is niet verstandig. Vooral als je ook nog een mens aan het dragen bent. Jan telde af van drie tot één. En dan moesten ze een harde ruk aan het touw geven. Het touw zat immers om Adam’s middel. |
| Ineens lag zijn bovenlichaam op de kant. Zijn pokémon kwamen naar hem toe. Nu hadden ze meer dan een mouw om hem aan mee te trekken. Met zijn laatste beetje energie, en de hun van zijn team, kreeg hij zijn hele lichaam op de kant. Hij ging op zijn rug liggen. Hij wist.. dat er nog één ding heel belangrijk was. “Ga hout sprokkelen.” Zei hij zachtjes. Zijn ogen kon hij bijna niet meer open houden. Barry, Jan en Job renden het bos in. Pien bleef bij hem. Een vreemd gevoel plaatste zich als een deken over hem heen. Onscherp, zag hij wat wolken boven hem drijven. De zomerzon was aangenaam. Hij sloot zijn ogen. De kou deed hem allang geen zeer meer. Zijn spieren waren dolgelukkig met de rust. Fysiek voelde hij zich goed op die manier dat het doet als het goed en hard werk heeft verricht. Dit gevoel trok ook naar binnen toe. Een uitgeputte ziel dat weet dat hij het juiste heeft gedaan. Op dit moment liet hij zich strelen door de aarde, de zon, en de wind. Alsof het een zachte hand was, met veel eelt. De wereld is hard, en het boeit niet wat je persoonlijke mening erover is. Daar heeft de wereld geen boodschap aan. En toch.. alles wat men ook maar nodig kan hebben om te overleven, en bepaalde maten van comfort te hebben, bestaat. Je moet in deze wereld je eigen eelt groeien om je zachte binnenkant heen. Hij zuchtte diep. Pien plaatste haar vin op zijn arm. “We zullen ons moeten opwarmen bij het vuur. En we moeten hoognodig eten.” Nadat hij had gemerkt dat het water zo koud was, gecombineerd met die stroming, hadden hun lichamen natuurlijk een flinke klap gekregen. Om nu door te gaan alsof er niks aan de hand was, was alsof je zou gaan sporten na een work-out. Hij glimlachte naar de Popplio. “Je hebt goed geholpen.” En dat was het laatste deeltje van de puzzel. De laatste realisatie om zijn gevoel compleet te maken. De harmonie die kon bestaan tussen de verschillende levende wezens die in de wereld bestaan. |
| Hij ging toch maar eens rechtop zitten. “Jep.” Zijn mondhoeken gingen omhoog, maar hij was te moe om te grinniken. “Een Ranger komt voorbereid.” Al helemaal als hij ver van huis was. Hij zag op dit moment dat er al wat hout bij elkaar lag. Nou goed. Hier komt ‘ie. Adam haalde een zakmes en zijn superdeluxe ‘steel striker’ tevoorschijn, en begon vonkjes te maken. “Heb jij eten bij je? Anders heb ik nog wel wat voor je.” Jan en Job stonden met grote ogen naar de vonken te kijken. Yo dat was gaaf zeg! Barry en Pien die stonden echter een beetje verderop. Ze voelden zich niet helemaal op hun gemak daar. “Ik ben Adam trouwens. Tot uw dienst.” Bij die zin voelde hij dat de kou op zijn keel had geslagen. En over slagen gesproken.. hij was erin geslaagd het vuur aan te krijgen. Hij keek omhoog alsof hij Arceus aan het bedanken was. Hij keek op. Was ze nou bijna aan het huilen? Hij wist het zelf ook even niet hoor. Ach, wat voor emoties zouden komen, die zouden komen. Ze waren allebei tenminste nog in leven. Dat was de prioriteit. |
| Geen eten bij zich dus. Normaliter was Adam wat meer opgewekt, en vond hij dit soort dingen helemaal geen probleem. Maar op dit moment was hij vooral vermoeid, en een beetje klaar ermee dat het opnieuw niet mee zat. Hij wist, uit ervaring, dat hij binnen de kortste keren vast weer wat vrolijker zou zijn, maar nu mocht hij van zichzelf even moe zijn. "Hayley." Herhaalde hij zachtjes. "Is er niet ook een zangeres met die naam?" Hij wist het niet zeker. Het was niet echt iets waar hij zich mee bezig hield, maar hij meende het zich te herinneren. In zijn ooghoek zag hij bewegingen gebeuren die verdacht veel erop leken alsof ze zich aan het omkleden was. Hij draaide zijn hoofd de andere kant op naar Pien en Barry. "De vonken zijn weg. Het is weer veilig." Het was niet zo moeilijk om te begrijpen waarom ze weg waren gestapt. "Let er op hè, jongens, het blijft vuur." Zei hij tegen Job en Jan. Deze waren namelijk ietsje te dicht bij het vuur gaan zitten, vond Adam. "Kom." Zei hij iets strenger. Hij ging het niet uitleggen, ze wisten het donders goed. Dus ze gingen ietsje naar achteren zitten op een veiligere afstand. Hij opende zijn rugzak en haalde er een trommeltje uit met boterhammen. "Ik hoop dat je pindakaas lust." Zei hij een beetje droogjes tegen Hayley. Wat op het moment natuurlijk erg ironisch was. |
| De warmte van het vuur begon eindelijk bij Adam naar binnen te trekken. Een zucht van dankbaarheid. Barry en Pien hadden zich aan beide kanten van Adam geplaatst. Barry had zich opgerold en deed een welverdiend tukje. Pien, echter, keek stiekem over de benen van Adam heen naar Hayley. Ze was een zorgzaam type. Maar aan de andere kant was ze om de een of andere reden nu nog een beetje te verlegen. “Ik vind het leuk als namen een betekenis hebben. Dan kun je afleiden waar de naam vandaan komt.” Net zoals straatnamen zoals Dokternevenburchtstraat. De straat waar de dokter naast de burcht zijn praktijk had. Op die manier konden mensen die niet konden lezen zichzelf ook wegwijs maken. “Zelf zou ik liever vernoemd worden naar hooi dan naar een beroemdheid.” Hij glimlachte even naar Hayley. Het komen van de warmte van het vuur, had zijn eigen warmte ook wat doen terugkomen. “Mijn naam kan vertaald worden naar grond of aarde.” Iets om trots op te zijn. Aarde stelt zich open voor groei, en biedt tevens stabiliteit. Het broodje dat hij had aangeboden werd dankbaar weggesmuld. De resultaten zien van zijn liefdadigheid kon hem vaak weer wat energie geven. Endorfine ofzo, fluisterde het door zijn hoofd. Maar hij geloofde dat er meer moest zijn dan een simpele chemische reactie in zijn lichaam. Het gebied in, of om, de mens waar betekenisvolheid haar plaats neemt. Hij geloofde dat de mens in de kern zoekt naar betekenisvolheid. Maakt eigenlijk niet uit of er echt betekenis is dit universum, de mens zocht ernaar. En als het gevonden wordt, dan kunnen mensen de kracht vinden om heel veel mooie dingen te doen. Zelf nam hij wat happen van zijn eigen broodje. Op dit moment was eten betekenisvol, dus daar haalde hij kracht uit. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Mooi hoe dat samen kan werken. “Graag gedaan.” Hij vroeg zich af of Hayley begreep hoe zeer hij die woorden meende. Het ging tot het diepste van zijn ziel. De Phione van Hayley was in lijn aan het handelen met de waarheid die Adam aanhield in zijn leven. Of ze dat nu onbewust deed, of bewust, dat maakte niet uit. Het was gewoon mooi om te zien. “Lief, dankje.” Zei Adam tegen Hayley en Moana toen hij de bes aannam. Barry was met één oog open dit alles aan het bekijken en was een tikkeltje verontwaardigd. Waarom kregen die anderen wél bessen en hij niet?! Hij drukte zijn kopje ontevreden tegen Adam’s been. Ze kenden elkaar ondertussen al zo goed, Adam wist precies wat er was. Dus hij wees simpelweg naar de Phione die weer het water in was gesprongen voor een nieuwe lading. Barry liet zijn kopje weer zakken. Hij wilde niet toegeven dat hij niet zo pessimistisch had moeten zijn. Het zwemmen had de aandacht van Jan en Job getrokken, die naar de waterkant waren gelopen. Ze konden haast niet geloven hoe makkelijk die kleine pokémon door dat sterk stromende water kon zwemmen. Adam grinnikte toen hij zijn hoofd draaide, en ze hen haar hoorde aanmoedigen. “Hup Moana hup!” Deed Adam mee. |
| Aan de manier waarop ze sprak, had het vuur ook al effect op Hayley. Het viel hem nu pas op dat ze wat minder pigment had dan hij zelf. Hij voelde dat hij daar een mening over moest hebben, maar die had hij gewoon niet. Misschien was die gedachte nog een restant van vroeger, toen hij op een andere manier naar de wereld keek. “Jazeker, Canalave City. Dus misschien hadden me ouders me naar het water moeten vernoemen.” Hij grinnikte. Wat een stom grapje. Maar hij kon er zelf van genieten, en dat is het allerbelangrijkste. “En jij? Ben je van hier, of ben je van een andere regio overgekomen om hier te reizen?” Laten we eerlijk zijn. Waarom zou ze hier zijn als ze niet aan het reizen was? Een vakantie? Nee, wildkamperen doe je meestal met anderen erbij. Verdwaalt? Misschien. Mace heeft ook een Phione. Die kan ook zo mooi zwemmen. Ja, niet alleen goed, maar ook mooi. Hij vond het haast betoverend hoe ze door het water bewogen. En van deze kreeg hij ook nog eens eten. Hij opende zijn hand en reikte deze naar Moana. Barry kwam er natuurlijk meteen bij met zijn snuitje. Volgens verwachting. “Dankjewel Moana. Dat is heel lief van je.”Maar Jan ging netjes achter Adam staan. Wat? Hij had hem die manieren niet aangeleerd hoor? Dat deed hij gewoon uit zichzelf. Zou hij dat ergens gezien hebben. Hij gaf hem dus de eerste bes. “Hier, omdat je netjes op je beurt wacht.” Dat mocht beloond worden. Evenals het harde werk van daarnet. “Hey, Job.” Hij trok de aandacht van de Shinx, die nog naar het vuur aan het staren was geweest. Hij was de volgende. Barry liet uit protest zijn bips hard tegen de grond ploffen, terwijl hij keek naar hoe Pien de volgende kreeg. Pien keek nog steeds een beetje naar Hayley. Nog niet goed wetende hoe ze dit wilde aanpakken. Adam bedacht zich dat hij best een aanzetje kon geven, maar hij wilde eerst eens kijken of ze zelf wat kon bedenken. En dan ging de laatste toch eindelijk echt naar Barry. Die had zich voorgenomen om net te doen dat hij de bes niet wilde, maar toen het voor zijn neus gehouden werd wist hij niet hoe snel hij moest gaan nassen. Hij keek op over het vuur heen. Het begon avond te worden. Hij keek naar Hayley om in te schatten wat de verstandige actie was op dit moment. Maar die gedachte kwam nog even niet. Misschien zo dadelijk. “Ik ga er even voor het gemak van uit dat je geen avondeten bij je hebt. Ik heb wel extra, maar dan moet ik morgen langs de winkel. Ik heb maar voor twee dagen meegenomen.” Er zat geen oordeel in zijn toon. Maar het was ook niet geheel ongevoelig. Er zat een pragmatische vriendelijkheid in zijn stem. Hij ging even rechtop staan om zijn benen en armen te strekken. “Even dat bloed laten stromen. Doe je mee met wat Tai Chi?” |
| Adam knikte rustig. Twinleaf ja, dat is waar Mace woont. En waar hij dat bizarre avontuur had met die mensen die in het bos aan het dansen waren. “Jazeker.” Zei hij glimlachend toen ze over de bieb begon. Het was een hele fijne studieplek voor hem toen hij nog studeerde. Oh, alweer een breeder. Die komen ook echt in alle vormen en maten schijnbaar. De andere breeders die hij had ontmoet waren heel anders dan Hayley. Niet per se op een goede of slechte manier.. Ze zijn gewoon alleemaal heel verschillend van elkaar. Hij kreeg een rilling toen hij terug dacht aan de man met het verband op zijn hoofd, die ook een breeder was. Adam knikte. “Dan adviseer ik om contact op te nemen met een researcher. Die hebben vaak genoeg pokémon om goed ervaring mee op te doen.” Hij zei nog niet dat hij al een contactje voor haar had, eventueel. Hij wist niet of Mace daar tijd voor zou hebben. Daarnaast, hij wist nog niet eens of Hayley dat wel wilde doen. Misschien had ze al eigen plannen. “En ja de bieb is heel mooi, daar heb ik vaak zitten studeren.” Hij hoorde het zeewater in zijn hoofd. Hij rook de Churrokraam. Hij hoorde de mensen op straat spreken over van alles en nog wat. Het leek erop dat Moana wist hoe ze Hayley moest overtuigen. Adam verschool zijn glimlach achter zijn mond. Ja die had Barry ook vaak genoeg geprobeerd. Hij keek opzij naar de slapende Zigzagoon. En daar ging ze dan. Wat weer kans gaf aan Jan en Job om weer te gaan staan juichen. Maar deze keer draaide Adam zich om. “Jongens, het is donker. We moeten niet meer te veel lawaai maken.” Niet omdat ze anders anderen zouden wakker maken, maar omdat ze anders de aandacht trokken. En hoewel Adam vrij zelfverzekerd was op dat gebied, was het toch altijd beter om risico te voorkomen. Het beste gevecht, is er eentje die je hebt kunnen vermijden. Toen kwam Moana terug en gaf Pien nog een bes. Ze keek even vol verwonderde verbazing. “Ik geloof dat je vriendjes aan het maken bent Pien.” Ze maakte een blij geluidje en begon te klappen. Adam keek naar Hayley en zei op een grappende toon: “Zo voel ik me eigenlijk ook wel als ik nieuwe vrienden maak, eerlijk gezegd.” Pien ging tegen Moana aan zitten en begon van haar natte bes te smikkelen. Lekkor. Hij keek kort op, hoorde wat Hayley te zeggen had, en keek weer omlaag. Dat was het moment dat hij een simpele driepoot tevoorschijn haalde met een klein pannetje om eraan te hangen boven het vuur. Ook pakte hij een blik bonen en een blikje maïs erbij. Het was niet veel, maar op zich een prima combinatie. Terwijl hij alles aan het opzetten was zei hij. “Er is een filosoof die iets had gezegd wat me toch wel is bijgebleven. Hij zei dat mensen vaak geloven dat ze eerst moeilijkheden moeten hebben, of dat ze zichzelf eerst moeten straffen, voordat ze het mogen verdienen om zich goed te voelen. Alsof ze een opdracht hebben die eerst afgerond moet worden, voordat ze zich goed mogen voelen. Hij zei dat dat eigenlijk niet logisch is. Dan blijft gelukkig zijn altijd maar in je toekomst. Het komt nooit nu. En je leeft alleen nú. En hoe zou je moeten weten hoeveel straf genoeg is? Nee, zegt hij. Het universum wilt spelen. En jij mag meespelen in het spelletje. Plezier maken. Als we namelijk geen plezier zouden mogen hebben, waar doen we het dan voor?” Hij keek naar Moana en Pien, die het eigenlijk demonstreerde. Geen zorgen, gewoon een eenvoudig plezier in het bestaan. Hij was niet iemand die zou liegen, en zou zeggen dat hij per ongeluk te veel eten had gemaakt, en Hayley hem maar moest helpen. Hij was er meer direct in. “Je lichaam heeft een flinke klap gehad, dus ik kan je niet zonder avondeten laten.” Hayley vroeg wat Tai Chi precies is. “Het is een vorm van lichamelijke meditatie.” Legde hij uit, terwijl hij al wat vloeiende bewegingen deed om het te demonstreren. “Uit je hoofd, in je lichaam.” Zei hij. “Even je hoofd leeg maken. En het helpt heel goed bij het trainen van je balans.” Jan had gezien wat Adam aan het doen was en ging er meteen bij staan. Alles wat met fysieke beweging te maken had vond de Tyrogue heel erg leuk. Maar hij bewoog zich een beetje erg houterig. “De bedoeling is dat we vloeiend bewegen, net zoals water.” Ach, Jan moest gewoon nog wat oefenen, en dan zou het wel goed komen. “Doe mij maar na.” |
| De lach die zijn gezicht sierde onthulde zijn tanden. “Nou daar houd ik je aan hoor.” Hij had geleerd dat een van de liefste dingen die je voor iemand kan doen, is hen te laten toestaan om lief voor jou zelf te zijn. Als iemand om je geeft, dan willen ze dat graag laten merken. Dus als je ze dat niet toestaat om te doen, al is het maar uit beleefdheid, dan onttrek je ze eigenlijk iets heel moois. Dus Adam besloot de deugdelijke opwaartse cirkel van lief zijn naar elkaar in stand te houden. Mensen waren in staat elkaar op te bouwen, en dat moeten ze ook zeker doen. Want het leven is eigenlijk iets te moeilijk om helemaal alleen te navigeren. Adam barstte in lachen uit. “Gewoon filmpjes op het internet.” Hij lachte vooral om zichzelf. “Ik heb nog niet gekeken of er een leraar is die bij mij in de buurt een Tai Chi school heeft. Zou eigenlijk ook niet handig zijn, ik ben niet altijd thuis.” Hij ging door met de bewegingen. Het begon simpel. Om er even in te komen met het vloeiende. “Probeer je schouders wat te laten zakken. Je bent water, die heeft geen spanning. Niet te veel denken aan alle kleine spiertjes die je moet bewegen. Gewoon doen en zien waar je uit komt. Er bestaat geen perfecte beweging.” Een beetje zoals het verhaal wat hij eerder vertelde. Je mag meespelen, en het is beter om het gewoon leuk te hebben. Is er immers iemand die staat mee te kijken om je te beoordelen op je bewegingen? Adam dacht zelf van niet. Dus geniet er maar gewoon van. |