Ze wist een grijnsje op haar gezicht te toveren toen Adam begon te lachen. Ze merkte dat ondanks ze hem nog maar net kende, ze hem oprecht begon te mogen. Hij as één van de weinige die haar nog niet raar had aangestaard om haar opmerkelijke uiterlijk en kwam niet over als een persoon die snel oordeelde. Bovendien had hij haar natuurlijk uit de rivier gehaald, dat waren ook bonuspunten.
Met een moeizaam gezicht deed ze de bewegingen na, maar ze had het idee dat het nergens op leek. Adam adviseerde dat ze haar schouders moest laten zakken en dat ze kon doen alsof ze water was. Water. Hayley rilde weer even bij de gedachte, maar drukte de nog verse herinnering van het bijna verdrinken naar achter en probeerde het advies op te volgen. Ze ontspande haar schouders en liet de frons op haar gezicht verdwijnen. Meteen leken haar armen iets vloeiender te gaan, ook al was het nog lang niet zo goed als Adam voor deed. De gedachten schoot haar naar binnen wat voorbijgangers wel niet moesten denken als ze ze zo zagen en ze begon te gniffelen. Gelukkig werd het al donker en was de kans relatief klein dat ze nog iemand tegen gingen komen.
"Kunnen ze bij de rangers geen leraar aannemen?" vroeg ze grijnzend, terwijl ze haar armen weer liet zakken en terug plaats nam bij haar warme plekje bij het vuur. Het was leuk om te doen, maar ze kreeg het weer koud, dus ze liet de rest van de oefening aan Adam over.
Hij zat er helemaal in. Vergat even dat hij bestond, en wie hij was. In een staat zoals die is de geest volledig tot rust. Jan was lichtelijk gefrustreerd geraakt omdat het hem niet lukte, dus hij plofte boos bij het vuur neer. Hayley stelde een vraag. Rustig ging Adam recht staan. Een tevreden glimlach. “Dat vind ik een heel slim idee. Ik ga het voorstellen.” Zorgen zoals budget of subsidie of dergelijken waren niet belangrijk. Hij ging het gewoon voorstellen, boeie. Hij liet zijn blik naar de bonen en maïs gaan. “Ik geloof dat ons eten ook klaar is.” Hij gaf Hayley een kommetje en schepte voor haar op. Hij had dan misschien wel een extra lepel mee, maar geen extra kommetje. Dus hij at maar uit het pannetje. Geen probleem eigenlijk, zo ging dat ook wel. Het werd nu wel echt donker, dus hij stuurde zijn team, behalve Barry terug naar hun pokéballs. Hij hield Barry’s pokéball voor zijn neus. “Deze keer wel?” Barry stak zijn snuit in het gras. “Duidelijk.” Hij merkte dat ondanks hij Hayley nog maar kort kende, hij haar oprecht begon te mogen. Zij als één van de weinige had nog niet met haar ogen gerold toen hij over filosofie begon. Tevens stond ze open ervoor om Tai Chi mee te doen. Ze kwam op hem over als een vriendelijk en beleefd persoon. Bovendien had ze meegeholpen om eten te geven aan zijn pokémon, dat waren ook bonuspunten. De tevreden glimlach had zijn gezicht nog niet verlaten.
De volgende woorden van Adam klonken als magie voor haar oren. Of eigenlijk voor haar hongerige maag, die duidelijk liet merken dat één sandwich echt niet genoeg was. Hallo, waar was de gebruikelijke warme maaltijd van pa en moe? Met een brede grijns pakte ze het kommetje en de lepel van de ranger over. "Dankjewel!" wist ze nog blij uit te brengen, voor ze meteen weer begon aan te vallen. Hm.. Lekker warm.
Terwijl ze druk aan het kauwen was, keek ze hoe Adam zijn Pokémon weer terug liet keren in haar bal. Behalve de Zigzagoon, die was duidelijk niet zo fan van zijn bal want hij drukte zijn snuit in het gras. Dus liet de ranger hem maar buiten. "Hm," zei ze, terwijl ze haar hap doorslikte. "Gaat ie niet graag in zijn bal?" Ze moest eerlijk toegeven dat ze dat bij Lilo en Moana nog niet had gezien, maar die gingen eigenlijk ook nooit hun bal in. Net zoals nu lagen ze knus en warm tegen haar aan en zo had ze het graag. Maar ze wist dat dat niet altijd kon, en ook als ze een groter team zou krijgen zouden ze zo nu en dan in hun bal moeten blijven zitten. Zouden sommige Pokémon het niet leuk vinden daarbinnen? Dat vond ze best zielig eigenlijk.
Hij grinnikte achter zijn hand toen Hayley vlug begon te eten. Had hij dus toch gelijk gekregen. Hij nam een hap, en die smaakte hem heel goed. Bijna alles smaakt eigenlijk heel goed als je écht honger hebt. Hij bedacht zich al dat ze morgenvroeg wat winkels moesten gaan opzoeken. Hijzelf, omdat hij rantsoen en dergelijken nodig had. En Hayley, omdat ze toch echt even een paar noodzakelijke spullen moest kopen. In één klap twee problemen opgelost. Goh, hij kon haar misschien wel een checklist geven als ze wilde. Toen keek hij even op van zijn eten. Oh. “Hij is bang dat hij belangrijke dingen mist als hij in de ball zit.” Zei Adam alsof het niks bijzonders was. Want dat is het ook niet. Hij kon het heel goed begrijpen. “Soms gaat hij wel in zijn ball hoor, maar hij helpt me zo vaak met mijn werk dat ik hem een beetje te veel verwen.” Barry rolde grappend op zijn buik, smekend om krabbels op zijn buikje. “Je bent me er een.” Adam gaf de gevraagde krabbels. Ondertussen had hij door dat het zowel een grapje was, als een serieuze vraag.
Adam’s blik gleed naar Hayley’s rugzak. “Heb je een tent bij je?”
Adam begon uit te leggen dat de Zigzagoon bang was dat hij belangrijke dingen zou missen als hij in zijn bal zat. Hayley moest daar even om grinniken. "Ik vind hem leuk," merkte ze op, terwijl ze lachend toekeek hoe Barry op zijn rug rolde om op zijn buik gekriebeld te worden. Niet veel mensen namen een Zigzagoon, omdat ze niet zo heel bijzonder waren en sommige boeren zagen ze zelfs als een plaag. Maar Adam liet maar weer eens zien wat een leuke en loyale Pokémon het konden zijn. "Is het je eerste Pokémon?" vroeg ze toen. Ze gokte van wel, zo close als hij was met zijn trainer.
De ranger vroeg vervolgens of ze een tent bij zich had. Hayley werkte net haar laatste hap naar binnen en wierp een blik op haar tas verderop. "Ja, die heb ik! Alleen.." Haar wangen kleurden wat rood. "Het is me nog niet gelukt hem op te zetten. M'n vader heeft me wel eens laten zien hoe het moet, maar toen leek het veel makkelijker..." Stiekem had ze toen gewoon niet zo goed opgelet. Hayley kon soms moeite hebben met haar aandacht vasthouden. Ze wierp een hoopvolle blik op Adam. Wat moest hij wel niet van haar denken onderhand. Rivieren invallen. Geen eten bij zich. En nu vertelde ze hem dat ze niet eens een tent in elkaar kon zetten. Hij vond haar vast een hopeloos geval.
Barry was eens even uitgebreid aan het genieten van de kriebels. Hij had graag de aandacht, dat wel. Maar Adam kon dat niet vervelend vinden. Hij had een speciaal plekje in zijn hart voor de Zigzagoon. En hij wist zeker dat hij ook eens speciaal plekje in het hart van zijn maatje had. Adam grinnikte, want Barry was net aan het doen alsof hij aan het purren was. Maar het klonk er dus echt helemaal niet naar. Hij had dat die Skitty horen doen die ze hadden ontmoet tijdens hun eerste Quest samen. Maar nee sorry Barry, dit is niet voor jou weggelegd. Adam keek terug naar Hayley toen ze begon te praten. “Dat klopt.” Zei hij trots. “En hij maakt graag gebruik van dit sentiment om extra aandacht van me te krijgen. Hè maat?” Ja ja, hij was er zelf ook schuldig aan dat hij dat gedrag voedde, maar kijk nou naar hem! Wie kan daar nu nee tegen zeggen? “Maar in alle eerlijkheid zijn zijn scherpe neus en eeuwige nieuwsgierigheid heel belangrijk geweest voor ons werk. Dus hij is ook een beetje een held in mijn ogen.” Adam trok zijn hand weg, toen Barry ineens opstond, en uitgebreid voor Hayley ging liggen, vragend om kriebels. Barry, je bent me er eentje.
Een vlaag van opluchting waaide over hem heen. Als het had gemoeten, had hij haar zijn eigen tent gegeven. Dan zou hij wat kouder slapen, maar het was wel beter zo. Gelukkig, echter, hoefde hij zijn tent niet af te geven. Hierna legde Hayley uit dat een tent opzetten niet op haar lijst van vaardigheden staat. Adam kon het niet helpen om geamuseerd te glimlachen. “Als mijn vader dingen doet, lijken ze ook altijd gemakkelijker dan ze echt zijn.” Adam stond op. “Ik ben misschien geen papa, maar dan doe ik wel alsof ik je grote broer ben die het je leert.” Hij probeerde de stemming een beetje luchtig te houden. Als hij er niet was geweest was ze serieus in de problemen gekomen. Zelfs al had ze zelf het water uit kunnen komen. “Oh..” Begon Adam. “En mocht je je schamen.. uh.. Tijdens mijn eerste Quest heb ik een Skitty een bad gegeven terwijl ik een Snubbel onesy aan had.” Hij knipoogde. “We hebben allemaal dat soort verhalen.”
Ja, de eerste Pokémon had altijd een speciaal plekje in het hart. Terwijl ze hier over nadacht en naar Adem luisterde, aaide ze de Minccino even afwezig over haar vachtje. Die had zich weer lekker warm op haar schoot genesteld en Moana was ondertussen tegen haar zij aan gaan liggen. Hayley besefte zich met een warm gevoel dat ze nooit van tevoren had kunnen voorspellen hoeveel ze om der Pokémon kon geven. Ze kon zich nu nog nauwelijks een leven zonder voorstellen.
Barry vond het er blijkbaar ook wel gezellig uitzien, want hij kwam van zijn plek en ging bij haar op zijn rug liggen. Hayley gniffelde even en kriebelde hem over zijn buik, zoals gevraagd. "Pas maar op hoor," zei ze semi-serieus, "straks neem ik hem nog mee." Paste prima in haar team, zo'n blije gestreepte wasbeer.
Adam leek gelukkig niet te denken dat ze zo'n mislukkeling was en stelde haar gerust dat het bij vaders altijd makkelijker leek. En hij was dan misschien niet haar vader, maar hij zei dat ze hem dan maar moest zien als een soort grote broer die het haar ging leren. Dankbaar keek Hayley hem aan met een grote glimlach op haar gezicht. Dat idee vond ze best leuk. Ze knikte daarom en kwam toen ook overeind, maar niet voordat ze Lilo eerst voorzichtig tegen Moana aan op de slaapzak tilde. Zo konden ze rustig en lekker warm verder blijven slapen.
Ze liep al naar haar tas om de tent hier uit te halen, maar stopte om Adam even met een verraste blik aan te kijken. Een Snubbull onesie, wat? "Echt waar?" vroeg ze vol ongeloof. Hij moest vast een grapje maken.
Het was wel echt een plaatje hoor. Hayley met haar pokémon. Adam hoopte dat ze er vol van aan het genieten was. Dít waren de momenten. De simpele. De momenten van gewoon samen zijn. Barry’s oogjes werden even groot van schrik, toen Hayley zei hem mee te willen nemen. Maar Adam begon te lachen, en Barry had door dat het niet écht was. Nou goed, dan blijf ook maar aaien, dacht hij. Niets kon zijn avond nu nog verpesten.
Hij zou dan een lief klein zusje hebben, weer bewezen door hoe ze zorgde voor haar slapende pokémon. Adam pakte alvast de zak waar de tent in zat, en begon eens voorzichtig de onderdelen netjes naast elkaar neer te leggen. Niet voor zichzelf ofzo, hij dacht gewoon dat het overzicht Hayley misschien zou helpen. Defragmenteren, zo heette dat. Een grote taak opsplitsen in kleine taakjes. Het viel nog maar te bezien waar het bij Hayley mis ging, maar deze stap kon in ieder geval nooit kwaad. Toen bedacht hij zich iets. “Wacht, het natuurlijk handiger als we die van jou eerst opzetten.” Intense dag, laten we maar zeggen. Hij begon weer wat onderdelen van zijn tent terug in de zak te doen.
Hij lachte. “Ja echt waar hoor.” Hij zette zijn handen op zijn heupen. “Het Ranger-leven is niet alleen maar episch en spannend, soms is het een beetje onnozel. Sterker nog, ik heb in die onesie een Skitty voor een oud vrouwtje staan wassen. Zie je het voor je?” Hij kreeg de dikste glimlach op zijn gezicht.
Adam liep eerst naar zijn eigen tas om hier wat spullen voor zijn tent uit te halen en Hayley keek nieuwsgierig toe. Maar, toen leek hij zich te bedenken en mompelde hij dat het natuurlijk handiger was als ze eerst die van haar deden. De jonge breeder gniffelde even zacht. Het maakte haar oprecht niet uit met welke tent ze begonnen, ze was al lang blij dat ze zowaar een keer beschut kon slapen. De eerste kampeernacht buiten was ze de hele tijd nerveus geweest dat ze ineens een regenbui op haar hoofd zou krijgen.
Een Skitty wassen voor een oud vrouwtje in een Snubbull onesie. Het klonk nog steeds als een ongeloofwaardig verhaal, maar Adam leek er niet over te liegen. Ze beelde zich voor hoe dat er uit moest hebben gezien en barstte toen in lachen uit. "Waarom... Had je... Een Snubbull onesie aan dan?" hikte ze tussen het lachen door. Nu moest ze wel de details van dit verhaal weten.
Ondertussen had ze het tasje uit haar rugtas gehaald die de spullen van haar tent bij elkaar hield. Het was niet veel spannends, vier stokken met één tentdoek en een klein zeiltje die erboven ging om de regen tegen te houden. Haar vader had er expres één meegegeven die geen binnentent nodig had, om het makkelijker te maken, maar het was vooralsnog geen succes geweest. Ze trok de stokken eruit en keek toen weer even met een moeilijke blik naar de onderdelen.
Er was iets heel moois eraan als iemand zich helemaal kapot aan het lachen was voor je neus. Hij kon het niet helpen om te glunderen. “Nou. Dus. Okay. Nja. Ik moest dus zeep gaan halen.. en er was een parade waar ik niet langs kwam.. tja, dus toen moest ik maar in kostuum daar doorheen lopen.” Hij keek even de verte in en schudde zijn hoofd. Wat een bizarre Quest eigenlijk. “Het enige kostuum dat ze in mijn maat overhadden was een Snubbel Onesie. Tja, en toen ik terug kwam dacht ik er niet aan om het uit te doen.” Hij plaatste zijn handen op zijn heupen. “Het was erg comfortabel hahaahaha.” Barry zat een beetje teleurgesteld te kijken naar de twee mensen. Waar bleven zijn kriebels! Stomme tent..
Adam keek rustig toe hoe Hayley de onderdelen uit de tas haalde. Meteen was er wat onzekerheid te merken. “Heb je ergens een plaatje ofzo, om te zien hoe de tent er uiteindelijk uit moet komen te zien?” Een visueel hulpmiddel hielp misschien. Niet alleen haar, maar hem ook. Hij kon niet zomaar beginnen. Tenten hebben meestal wel hetzelfde soort idee, maar het is altijd beter om even te kijken. En wie weet stimuleerde het Hayley’s ruimtelijk inzicht een beetje. Het is goed om te helpen, maar wel enkel vanuit wat de persoon al zelf kan. Je moet niet álles gaan doen. Daar wordt de onzekerheid alleen maar groter van.
Het was wel een vreemde dag zo. Eerst bijna verdrinken en nu tranen over je wangen hebben lopen van het lachen. Zijn verhaal maakte het allemaal niet veel duidelijker, maar hilarisch was het wel. "Je paste vast heel mooi tussen de parade," grinnikte ze. Dat het comfortabel was geloofde ze wel. "Misschien moet ik er zelf ook maar één gaan zoeken dan, het staat mij vast veel beter." Ze stak even plagerig haar tong uit en keek toen met hoopvolle ogen op toen ze zich iets bedachte. "Heb je hem.. Nog bij je?" Vast niet. Wie liep er nou met een Snubbull Onesie op zak. Maar, het was het proberen waard om te vragen.
De aandacht ging weer naar de tent en Adam vroeg of ze misschien een tekening bij zich had. Hayley knikte meteen en stak haar hand in het tentzakje om hier een papiertje uit te trekken. "Ja, hier, al weet ik niet of je er wat aan hebt." Het was een hele simpele handleiding, met bijna geen uitleg, maar zo ingewikkeld zou de tent ook niet moeten zijn. Voor mensen die geen Hayley Archer heten dan. Ze glimlachte flauwtjes.