Daten was simpel. Je ging op een paar dates en als het klikte, dan ging je exclusief daten. Gaf ‘t zo’n twee maanden, dan werd het tijd om dingen officieel te maken. Pak ‘n paar weken meer als ‘t niet al te soepel liep. Als dat eenmaal goed ging konden de ouders een paar weken of zelfs maanden later in het spel komen. Alain was in zijn leven maar bij één iemand tot dat punt gekomen. Hij had gedate, maar relaties… Het was maar enkele keren zo ver gekomen en behalve bij Miko, was het altijd iets geweest waar hij spijt van zou hebben. En het was niet dat hij bang was zelf spijt te krijgen. Hij was bang dat Cas dat zou hebben, en hij wilde daar nooit de oorzaak van zijn.
Met Cas was daten echter niet simpel. Dat lag niet aan de ander, maar aan hun situatie. Je leerde iemand kennen tijdens het daten, niet omdat je diegene in je huis had genomen omdat één van je vrienden z’n arm had gebroken. Je hoorde niet met trauma’s te dealen en praktisch samen te wonen voor weken voor je een gesprek had over de vraag ‘wat zijn we’. En daar bovenop kwam dat hij wist dat Cas een afstandelijker persoon was dan hij zelf en geen ervaring had wat relaties betrof. De combinatie van alles zorgde ervoor dat Alain niet wist op welk tempo hij moest bewegen. Hij wilde voorzichtig zijn en rekening houden met de jongen, maar hij wilde ook niet te ver terugstappen en riskeren dat ze nooit verder kwamen.
Zijn ma zou hem de nek om wringen als hij naar huis werd gestuurd. Alain glimlachte bij de woorden. Het was zo lastig in te beelden hoe anders Cas zijn ouders moesten zijn. Hij zou de ander het liefst zo ver mogelijk weghouden bij zijn eigen. Niet omdat hij niet trots was, maar omdat hij zelf ook niet in hun buurt wilde zijn. Omdat niemand het verdiende om aangekeken te worden alsof ze een hindernis waren op het pad wat ze voor hun zoon hadden uitgestippeld. In hun ogen was dit tijdelijk, een afleiding van dat perfecte huisje, boompje, beestje.
Er werd in zijn hand geknepen en Cas verzekerde hem dat hij hem niet naar huis zou sturen. Maar het zou oké zijn. Hij wilde— Hij wilde de ander gewoon niet haasten. Alain liet een zucht klinken en knikte, terwijl hij probeerde om de woorden te vinden die dat zouden uitleggen. Het was immers een onderwerp wat hij vandaag had willen aankaarten en— misschien was dit het moment? Er was in elk geval een aanleiding.
“Ik zou ze graag ontmoeten,” gaf Alain toe. Daar was geen twijfel over mogelijk. Hij wilde Cas zijn ouders ontmoeten, maar… hij wilde wel… Een zucht ontsnapte en hij slikte even. “Maar— Ik weet dat het voor iedereen anders is. Ik weet het,” probeerde hij uit te leggen. Hij hield het daten niet vol als hij geen toekomst zag met iemand. Hij was een relatie gestart met Miko omdat hij een toekomst samen had kunnen zien. En nu met Cas? Hij zag daar een mogelijkheid en op dit moment wilde hij die met beide handen vastgrijpen.
“Maar ik wil dat je alle tijd neemt die jij nodig hebt voor we een volgende stap aan gaan. Ik ben daar klaar voor en ik— Misschien is dat snel. Ik weet het niet. Ik weet wat ik wil en—” En dat was Cas. “Maar, ik— Ik heb geen haast en we hebben de tijd. Alleen—” Hij haalde even diep adem en schudde zijn hoofd, voor hij zacht in de hand van de ander kneep. Alleen was het niet handig om daarvoor al de ouders te ontmoeten. Want tot Cas het zeker wist, tot ze dat label erop hadden geplakt, was hij nog altijd te bang dat dit door zijn vingers zou slippen. En dat zou dan zoveel meer pijn doen.
“Ik denk dat het ontmoeten van ouders pas thuis hoort na die stap, als het niet meer daten is.” En dat was het. Dat zijn ouders al eens langs waren geweest… Dat was een teleurstelling die niet voorkomen had kunnen worden. Maar, met Cas zijn ouders wilde hij het goed doen. Hij wilde ze ontmoeten als hij Cas vol trots de zijne kon noemen en hij wilde zich geen zorgen hoeven maken op welk tempo ze dingen deden. En hij was daar klaar voor, maar hij had alle geduld van de wereld voor de ander.